1
| Imiê: | Przemo |
| Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Zawieszenie
Warto zwróciæ uwagê na skutki modyfikacji zawieszenia polegaj±ce na radykalnym jego obni¿eniu. Nasze drogi nie s± odpowiednie dla takich rozwi±zañ w przypadku wielu typów samochodów. Równie¿ b³êdne jest przekonanie, ¿e skutecznym sposobem na poprawê w³a¶ciwo¶ci trakcyjnych samochodu jest jednoczesne obni¿enie samochodu po³±czone ze zwiêkszeniem twardo¶ci sprê¿yn zawieszenia i amortyzatorów. Tak przygotowane zawieszenie jest po prostu bardzo niebezpieczne. Ko³a samochodu odrywaj± siê wtedy od nierównego pod³o¿a a wiadomo, ¿e je¶li nie maj± kontaktu z jezdni± to przyczepno¶æ zawieszenia jest równa zeru i podobnie jest ze skuteczno¶ci± hamowania. Równie¿ monta¿ dystansów o znacznej szeroko¶ci powoduje bardziej nerwow± charakterystykê pracy zawieszenia samochodu a poza tym zwiêksza poprzez zmianê tzw. ET promieñ zawracania samochodu a tak¿e zwiêksza si³y dzia³aj±ce na uk³ad kierowniczy. Bardzo czêsto samochód z takim zawieszeniem bardziej nerwowo reaguje na jazdê po drogach z wzd³u¿nymi koleinami. Je¶li bêdziemy pamiêtaæ o zasadzie : twarde amortyzatory + miêkkie sprê¿yny nie bêdziemy mieli a¿ takich k³opotów z przyczepno¶ci± samochodu na naszych drogach. Przyk³adem relacji - sprê¿yna - amortyzator - niech bêdzie prawdziwe sportowe ¶rubowe zawieszenie BILSTEIN lub KW. Potê¿ne kolumny a sprê¿yny zawieszenia za przeproszeniem jak od d³ugopisu.
Je¶li ju¿ jednak decydujemy siê na radykalne obni¿enie zawieszenia, pamiêtajmy o tym by zastosowaæ tzw. krótsze amortyzatory dostosowane do zawieszenia o krótszym skoku. Zdobycie jednak takich amortyzatorów jest niezwykle trudne i warto sobie zadaæ pytanie dlaczego tak jest ? Trzeba po prostu mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e zawieszenie u¿ytkowego samochodu nie przypadkiem ma du¿y skok roboczy. Dla przyk³adu : zawieszenia samochodów wy¶cigowych maj± czêsto skok w granicy 40 mm. co w porównaniu z typowym skokiem zawieszenia u¿ytkowego samochodu najczê¶ciej nie przekracza 30% jego skoku. Je¶li mówimy o sportowym zawieszeniu to jeszcze na razie prawdopodobnie nikt nie wymy¶li³ takiego, które bêdzie dzia³aæ prawid³owo na: ulicy, torze wy¶cigowym, w dryfcie, podczas rajdów asfaltowych, rajdów na szutrach, rajdów na ¶niegu i lodzie, w wy¶cigu na 400 metrów i w wy¶cigach d³ugodystansowych. Do ka¿dego rodzaju nawierzchni oraz typu zawodów sportowych przeznaczone jest zawieszenie o innej charakterystyce a czasem wrêcz o innej konstrukcji. W tym zakresie istnieje znaczna specjalizacja.