W±tek: Olej - P³ukaæ czy nie p³ukaæ oto jest pytanie.

Widok w±tkowy

Poprzedni post Poprzedni post   Nastêpny post Nastêpny post
  1. #38
    ユーザー
    Awatar maciekbla
    Sk±d: Zag³êbie D±browskie
    Posty: 117

    Auto: CCS
    Moc: milion


    Nie masz konta na formu? Zarejestruj siê, aby w pe³ni korzystaæ z mo¿liwo¶ci forum!

    Dla oleju 0W przy -30* max lepko¶æ jest w okolicach 3000mPa,
    Co to za jednostki ?
    Co to jest lepsza lepko¶æ? O której lepko¶ci mówisz sebawo? Dynamicznej ? Kinematycznej? Gêsto¶æ oleju te¿ zale¿y od temperatury.
    NIE MA BATA, ¿eby wspó³czynniki tarcia p³ynnego 10w40 i 10w50 ró¿ni³y siê tak znacz±co. (co sugerujesz przyk³adem niedogrzewanego silnika ). Kryterium - latem, zim± - jest trochê bez sensu. za du¿o zmiennych.
    Staranie siê dogrzania oleju pêdz±c autostrad± to te¿ dziwny przyk³ad. Powietrze op³ywaj±ce miskê olejow± z prêdko¶ci± 140km/h + skutecznie j± wych³adza, nawet jak ma 30 stopni.


    Je¶li chodzi o film olejowy. Nie spotka³em siê wcze¶niej z okre¶leniem "d³ugo¶æ filmu olejowego". Raczej Grubo¶æ. Ta jest wa¿na podczas obliczania parametrów ³o¿yska ¶lizgowego ( panewki to takie ³o¿yska ). O grubo¶ci filmu olejowego decyduje min jego lepko¶æ.

    No i po krótce to Pan który liczy³ te panewki w waszym silniku wzi±³ pod uwagê jego zak³adan± temperaturê pracy, warunki zewnêtrzne i wymy¶li³ sobie, ¿e do tego konkretnego rozwi±zania zastosuje olej xxwxx. Wysz³o mu, ¿e u¿ywaj±c takiego oleju i stosuj±c tak± konstrukcjê ³o¿yska bêdzie optymalnie. Potem dla tego samego oleju policzy³ zawory, t³oki, pier¶cienie, pompê oleju itd. To ¿e w instrukcji jest napisane, ¿e nale¿y stosowaæ dany olej naprawdê nie wziê³o siê z powietrza. Tak jak wspomina³ Adamus, parametr pierwszy ma mniejsze znaczenie dla prawid³owej pracy silnika.
    Je¿eli konstruktor za³o¿y, ¿e olej odpowiedni do silnika to xxw40, to zalanie go xxw60, mo¿e powodowaæ szybsze zu¿ycie siê elementów wykorzystuj±cych zjawisko tarcia p³ynnego. Rozk³ad ci¶nieñ wokó³ wa³u korbowego mo¿e byæ nieodpowiedni, ( zbyt ma³e ci¶nienie nie podniesie wa³u i wyst±pi tarcie cierne ). To mo¿e skutkowaæ szybkim zu¿yciem ³o¿yska.

    To przypadek ekstremalny i w prawdziwym ¿yciu siê nie zdarzy, bo wiêksze znaczenie w ³o¿yskach ¶lizgowych ma ci¶nienie podawanego oleju i prêdko¶æ obrotowa czopa. W³a¶nie dlatego nikomu nie zatar³ siê silnik bo wla³ 10w50 zamiast 10w40. Niemniej jednak powinno trzymaæ siê wyboru oleju zalecanego przez producenta.

    Klasyfikacja lepko¶ciowa SAE
    http://adwa.pl/index.php/oleje-klasy...kociowa-wg-sae

    tldr:

    Trzeba laæ olej o takich w³a¶ciwo¶ciach lepko¶ciowych jak podaje producent. Jak najlepszej jako¶ci.

    0 Przykro mi ;) Przykro mi ;)
    Ostatnio edytowane przez maciekbla ; 04-02-2015 o 15:46

Podobne w±tki

  1. [Inne] wystaj±ca felga legalne czy nie ?
    By KACZY in forum Nadwozie / Wnêtrze
    Postów: 33
    Data: 02-02-2015, 19:49
  2. [Honda] Potrzebna tulejka czy nie???
    By 19hanys87 in forum Silnik / Przeniesienie napêdu / Uk³ad wydechowy
    Postów: 2
    Data: 04-11-2014, 21:10
  3. Co to jest ? czyli zapytaj je¶li nie wiesz
    By Bila in forum Dyskusja ogólna
    Postów: 13
    Data: 11-04-2012, 12:06
  4. RostBike (To jest ROST, nie RAT :P )
    By Szymon in forum Archiwum og³oszeñ
    Postów: 0
    Data: 11-07-2011, 00:55

Tagi dla tego w±tku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie mo¿esz zak³adaæ nowych tematów
  • Nie mo¿esz pisaæ wiadomo¶ci
  • Nie mo¿esz dodawaæ za³±czników
  • Nie mo¿esz edytowaæ swoich postów
  •  

on top