Seba sporo racji jest w tym co piszesz, ale zim± nie tyle wa¿ne jest to jak szybko ci siê olej wygrzeje i stanie siê optymalnie p³ynny/lepki czy jak inaczej kto inny by to nazwal
w zimie wazny jest moment odpalenia samochodu, który wg teorii odpowiada zu¿yciu silnika w dystansie 300km normalnej jazdy, SAM ODPA£!, dalej je¶li mówimy o naszych silnikach, okej nie wnikam jak szybko 10w40 siê nagrzewa, ale w ni¿szych temp lepiej zachowa siê na starcie 5w i nie dam sobie tego przet³umaczyæ
i dalej dobrze rozumiesz ze oznaczenia przed i za W to klasyfikacja temp u¿ytkowej oleju, ale mniejszy zakres ma 10w40 ni¿ 5w50, czyli zakres pracy 5w50 ogarnia zakres pracy 10w40

a dalej je¶li o upalanie chodzi, je¶li olej siê nie przegrzewa czyli w porównywalnych warunkach temp otoczenia ma nizsza temp to jest wg mnie lepszy:
nizsza temp oleju=mniejsze tracie=mniejsze zu¿ycie silnika+mniejsze opory jego pracy

musial bym z wami przy flaszy usiasc bo wiedza jest ale nie usystematyzowana