0
![Przykro mi ;)](images/buttons/down_dis.png)
![Przykro mi ;)](images/buttons/up_dis.png)
no to jest podstawowe kryterium doboru olejuZamieszczone przez _lukasz_ ➦
Twój przyk³ad równie¿ potwierdza 'moj±' teoriêW40 za bardzo siê nagrzewa³ przy Twoim stylu jazdy, przesiadka na W60 za³atwi³a problem.
--- Aktualizacja o 00:04. Poprzedni post: o 00:02 ---
A gdzie wg Ciebie byæ powinno? w misce, gdzie jego temp. jest najni¿sza?Zamieszczone przez Ad@mus ➦
No i co z tym konkretem, ja konkretu nie poda³em?![]()
jaka masz pewno¶æ ze w40 siê nie zacznie gotowac w korku latem?
jaka masz pewno¶æ ze po autostradzie przy wysokiej predkosci siê nie zagrzeje?
no tak... wszystko zale¿y od stylu jazdy![]()
mam pewno¶æ bo to sprawdzi³em. A Ty jak± masz pewno¶æ, ¿e W40 Ci siê gotuje, jak ostrzej jedziesz?
£ukasz sprawdzi³, ¿e mu siê ten olej ugotowa³, dlatego potrzebuje inny. I te¿ potwierdzi³y to u niego wskazania fabrycznego termometru.
Po co¶ producent zaleca klasê oleju do auta, które sprzedaje, jak wó³ stoi w instrukcji. I co, zak³adasz, ¿e jak si±dziesz do takiego nowego VW z zalanym 0W40 i polecisz autostrad± 200km/h do niemiec i spowrotem to taki olej Ci siê ugotuje?
Ostatnio edytowane przez sebawo ; 04-02-2015 o 00:11
seba, lukasz opisal swoim przyk³adem co siê dzieje jak olej jest kiepsko dobrany,
tj przepalil siê a ci¶nienie oleju by³o nizsze na zimno
oba objawy sa negatywne w skutkach przy u¿ywaniu samochodu a zak³adam ze PUG i audi to nie sa konstrukcje torowe
u¿ywanie 10w40 jest powiedzmy poprawne ale nie pisz ze 5w50 czy 10w60 jest glupota bo glupota jest nie wlanie takiego oleju do samochodu, który raz na czas chce pokazac co potrafi
dlaczego?? z dobrym olejem w silniku tj olejem który jak polecam i lukasz stosuje jest jak z prezerwatywa w portfelu:
lepiej mieæ i nie potrzebowaæ ni¿ potrzebowaæ a nie mieæ
tak wiec ja bez zegara temp oleju latam i jakos mnie to nie boli bo po co mam temp kontrolowaæ? to nie jest technologia NASA! mam olej z szerok± charakterystyka temp i mi to lotto, pozatym mam obecnie 2 samochody a ogarniam kilka innych projektów merytorycznie wiec w ka¿dym aucie uda³o nam siê porawic olejami i elastyczno¶æ i kulturke oraz dobre samopoczucie kierownika
co do temp oleju:
-a gdzie niby ma byæ czujnik?
oj, dalej siê bêdziesz upiera³ to ok, ja Ciê nie przekonam, Ty mnie te¿nie. Ja te¿ czasem pokazujêco potrafi B16, na tor te¿siê zdarza³y wypady i jako¶nie truchlejê o temp. oleju nawet na 5W40. Pewnie ¿aden z Twoich 'projektów' nie ma termometru do oleju, bo i po co, swoje 'obawy' i teorie mo¿na popieraæinnymi teoriami i w³asnym widzimisie
Choæ nie, my¶lê, ¿e przekonasz mnie, jak mi poka¿esz 120* w seryjnym aucie
Skoro temperatura oleju to technologia nasa, to po co w ogóle siê zastanawiasz jaki olej wlaæ? Ojciec du¿ym fiatem przejecha³ 100kkm na oleju mineralnym niewiadomego pochodzenia i jako¶ wszystko by³o ok
Nie opieraj siê na przyk³adzie £ukasza, on ma i specyficzny styl jazdy i specyficzne auta, którym do seryjnych daleko, a bli¿ej do torowych. Zak³adam, ¿e Twoje 'projekty' równie¿ cechuj± powa¿ne modyfikacje silnika i/lub jazda w ca³ym zakresie obrotów gdzie tylko mo¿na
![]()
Co to za jednostki ?Dla oleju 0W przy -30* max lepko¶æ jest w okolicach 3000mPa,
Co to jest lepsza lepko¶æ? O której lepko¶ci mówisz sebawo? Dynamicznej ? Kinematycznej? Gêsto¶æ oleju te¿ zale¿y od temperatury.
NIE MA BATA, ¿eby wspó³czynniki tarcia p³ynnego 10w40 i 10w50 ró¿ni³y siê tak znacz±co. (co sugerujesz przyk³adem niedogrzewanego silnika ). Kryterium - latem, zim± - jest trochê bez sensu. za du¿o zmiennych.
Staranie siê dogrzania oleju pêdz±c autostrad± to te¿ dziwny przyk³ad. Powietrze op³ywaj±ce miskê olejow± z prêdko¶ci± 140km/h + skutecznie j± wych³adza, nawet jak ma 30 stopni.
Je¶li chodzi o film olejowy. Nie spotka³em siê wcze¶niej z okre¶leniem "d³ugo¶æ filmu olejowego". Raczej Grubo¶æ. Ta jest wa¿na podczas obliczania parametrów ³o¿yska ¶lizgowego ( panewki to takie ³o¿yska ). O grubo¶ci filmu olejowego decyduje min jego lepko¶æ.
No i po krótce to Pan który liczy³ te panewki w waszym silniku wzi±³ pod uwagê jego zak³adan± temperaturê pracy, warunki zewnêtrzne i wymy¶li³ sobie, ¿e do tego konkretnego rozwi±zania zastosuje olej xxwxx. Wysz³o mu, ¿e u¿ywaj±c takiego oleju i stosuj±c tak± konstrukcjê ³o¿yska bêdzie optymalnie. Potem dla tego samego oleju policzy³ zawory, t³oki, pier¶cienie, pompê oleju itd. To ¿e w instrukcji jest napisane, ¿e nale¿y stosowaæ dany olej naprawdê nie wziê³o siê z powietrza. Tak jak wspomina³ Adamus, parametr pierwszy ma mniejsze znaczenie dla prawid³owej pracy silnika.
Je¿eli konstruktor za³o¿y, ¿e olej odpowiedni do silnika to xxw40, to zalanie go xxw60, mo¿e powodowaæ szybsze zu¿ycie siê elementów wykorzystuj±cych zjawisko tarcia p³ynnego. Rozk³ad ci¶nieñ wokó³ wa³u korbowego mo¿e byæ nieodpowiedni, ( zbyt ma³e ci¶nienie nie podniesie wa³u i wyst±pi tarcie cierne ). To mo¿e skutkowaæ szybkim zu¿yciem ³o¿yska.
To przypadek ekstremalny i w prawdziwym ¿yciu siê nie zdarzy, bo wiêksze znaczenie w ³o¿yskach ¶lizgowych ma ci¶nienie podawanego oleju i prêdko¶æ obrotowa czopa. W³a¶nie dlatego nikomu nie zatar³ siê silnik bo wla³ 10w50 zamiast 10w40. Niemniej jednak powinno trzymaæ siê wyboru oleju zalecanego przez producenta.
Klasyfikacja lepko¶ciowa SAE
http://adwa.pl/index.php/oleje-klasy...kociowa-wg-sae
tldr:
Trzeba laæ olej o takich w³a¶ciwo¶ciach lepko¶ciowych jak podaje producent. Jak najlepszej jako¶ci.
Ostatnio edytowane przez maciekbla ; 04-02-2015 o 14:46
musisz napisaæ do ralliartu w takim razie i do in¿ynierów mitsubishi bo zamontowali go w z³ym miejscuZamieszczone przez Ad@mus ➦
rzadki olej jest fajny pod warunkiem, ¿e ma siê kosmiczn± ch³odnicê która bêdzie w stanie go ostudziæ bo pomimo w-co¶tam bardzo szybko zamienia siê w wodê i powoduje spadki ci¶nienia
--- Aktualizacja o 02:14. Poprzedni post: o 01:27 ---
megapascal?Zamieszczone przez maciekbla ➦
ランサー エボリューション IV
峠の王者はランエボだ!
pisa³em o dynamicznejZamieszczone przez maciekbla ➦
Widocznie ró¿ni± siê tak znacz±co, skoro producent do mojej hondy zaleca 5W30Zamieszczone przez maciekbla ➦
To nie sugestia, dylko dowód potwierdzony pomiarami. Zgodzê siê, ¿e sporo jest zmiennych, ale bior±c pod uwagê powtarzalno¶æ trasy, styl jazdy i warunki pogodowe, zale¿no¶æ jest bardzo widoczna, 5W40 szybciej osi±gn±³ temperaturê pracy i by³a ona bardziej zbli¿ona do 85* ni¿ na 5W50.Zamieszczone przez maciekbla ➦
To nie 'staranie siê dogrzaæ' ale próba zagrzania oleju do max. I tu równie¿ na podobnym odcinku w podobnych warunkach jeden olej siê grzeje szybciej i do wy¿szej temperatury ni¿ drugi. Silnik ch³odzi uk³ad ch³odzenia a nie powietrze op³ywaj±ce miskê.Zamieszczone przez maciekbla ➦
No i to mnie siê rozchodziZamieszczone przez maciekbla ➦
![]()
Lepko¶æ podajemy w Puazach gdziemegapascal?
1[P] = 1/10 [ Pa * s ]
mPa to jest milipaskal.