0
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Wrzucam tu kilka rad napewno niektorym sie przydadza:
Hamowanie z midzygazem
Na anglojzycznych stronach internetowych czsto syszy si technice jazdy nazywanej heel-and-toe, co w tumaczeniu na jzyk polski oznacza “Pita i Palec”. Technika ta owiana jest tajemnic i niestety niewiele kierowcw w ogle rozumie po co si j wykonuje.
Zanim przejd do opisu samej techniki, pozwlcie, e przedstawi zaoenia, na ktrych si ona opiera, a nastpnie wsplnie przeanalizujemy co z nich wynika.
Podwaliny teoretyczne
Technika opiera si na uniwersalnych prawach rzdzcych jazd samochodem. A oto one:
hamowanie jest najbardziej efektywne, gdy hamujemy jednoczenie hamulcem nonym oraz silnikiem.
Jeeli chcemy jedzi szybki i bezpiecznie, musimy nauczy si jedzi pynnie – pynno jazdy to klucz do sukcesu
Eksperyment
Zastosujmy zatem nasz teori w praktyce – przeprowadmy may eksperyment. Wsidmy do samochodu, znajdmy jaki duy i pusty plac i rozpdmy si do ok 80-90 km/h na czwartym biegu, nastpnie sprbujmy wyhamowa do zera przy uyciu hamulca nonego oraz silnika. Zapewne sprbujecie to zrobi w ten sposb:
naciniecie hamulec nony, auto zacznie zwalnia, a obroty silnika zaczn spada
gdy obroty bd ju stosunkowo niskie, w zwizku z tym hamowanie silnikiem mao skuteczne, naciniecie sprzgo, woycie niszy bieg i pucicie sprzgo (cay czas trzymajc wcinity peda hamulca). Samochd ponownie zacznie mocniej hamowa silnikiem
gdy obroty znowu spadn i bd stosunkowo niskie, a hamowanie silnikiem mao skuteczne, raz jeszcze naciniecie sprzgo, woycie niszy bieg (w naszym przypadku bdzie to ju 2 bieg), pucicie sprzgo itd. Oczywicie cay czas trzymajc wcinity peda hamulca.
Gratuluj! Wanie wykonalicie najskuteczniejsze hamowanie z moliwych – hamowanie silnikiem poczona z hamowaniem hamulcem nonym. Wykonalicie zatem punkt pierwszy naszej teorii…
I na tym moglibymy zakoczy, gdyby nie punkt drugi, czyli pynno jazdy. Zapewne niektrzy z was prbowali wykona nasz eksperyment najszybciej jak jest to moliwe i… podczas puszczania pedau sprzga auto gwatownie zwalniao i szarpao. Powodem tego byo niedopasowanie obrotw silnika z prdkoci danego biegu. To w kocu oczywiste, e gdy jadc 100 km/h wrzucimy trzeci bieg, silnik zacznie wy, a samochd gwatownie hamowa. Samo hamowanie jest jak najbardziej korzystne – w kocu chcemy si jak najszybciej zatrzyma – co jednak naleaoby zrobi z tym szarpaniem.
Rozwizanie jest bardzo proste – moemy duej przytrzyma sprzgo podczas redukcji biegu (jazda na psprzgle), lub przy pomocy gazu podnie troch obroty. Pierwsze rozwizanie odpada poniewa zajmuje za duo czasu, a dodatkowo podczas jazdy na psprzgle hamowanie silnikiem jest ograniczone.
Pozostaje zatem drugie rozwizanie, czyli podnoszenie obrotw przy pomocy gazu – przed puszczeniem pedau sprzga powinnimy nacisn na moment gaz, aby podnie obroty silnika. W teorii, wszystko jasne, w praktyce pojawia si jednak pewien problem anatomiczny. Mamy tylko dwie nogi. Nie jestemy zatem w stanie jednoczenie naciska sprzga lew stop, trzyma hamulca praw i do tego jeszcze zwiksza obrotw przy pomocy pedau gazu… A moe jednak jestemy?
Jak si to robi?
Hamujesz normalnie praw stop
Wciskasz peda sprzga lew nog
Naciskasz - niemal uderzasz, aczkolwiek z wyczuciem - pit prawej stopy na peda gazu w celu podniesienia obrotw silnika.
Zdejmujesz pit z gazu i puszczasz peda sprzga
Jeeli masz odpowiedni prdko zdejmujesz nog z hamulca i przypieszasz
Gdy musisz dalej hamowa i redukowa biegi wracasz do punktu 2 i powtarzasz procedur raz jeszcze. Kierowcy wycigowi potrafi zredukowa w ten sposb z biegi z 6 do 1 przed ostrymi zakrtami po dugich prostych.
Dobrym pomysem jest wiczenie na sucho czyli powtarzania wszystkich czynnoci do blu podczas postoju.
Najwicej problemw podczas nauki tej techniki sprawia bez wtpienia punkt 3, kiedy potrzebne jest jednoczesne naciskanie 3 pedaw (dowiedz si wicej o pedaach w samochodzie). S na to dwa sposoby. Pierwszy z nich zosta pokazany powyej i polega na naciskaniu gazu przy pomocy pity. Niestety, nie wszystkie auta nadaj si do jego wykorzystania. W wielu seryjnych samochodach peda gazu jest celowo umieszczony duo gbiej ni peda hamulca, aby zapobiec jego przypadkowemu naciniciu podczas awaryjnego hamowania.
Zdarza si, e nie moemy go po prostu dosign, zwaszcza e dodatkowo peday gazu bywaj bardzo krtkie.
Jako ciekawostk dodam, e ten sposb obchodzenia si z pedaami jest czsto nazywany mianem “starej szkoy” poniewa niegdy auta posiaday peda hamulca po prawej stronie, a gaz po rodku, co powodowao naciskanie hamulca pit, gazu – palcami.
Gdy poprzednia metoda si nie sprawdza, mona sprbowa innego podejcia. W tym wypadku naley naciska lew poow prawej stopy hamulec, a praw poow - gaz. Niestety, w tym wypadku stosunkowo ciko jest dozowa precyzyjnie si hamowania. Dodatkowo istnieje obawa przed zelizgniciem si stopy z hamulca na gaz. Nic przyjemnego podczas mocnego hamowania z duych prdkoci.
Dopasowywanie obrotw
Jeeli ju wywiczymy stopy tak e naciskanie trzech pedaw jednoczenie nie bdzie stanowio dla nas problemu, cigle moemy jednak mie kopoty z dozowaniem gazu. Gdy zbyt mocno podniesiemy obroty, gdy tylko pucimy sprzgo auto zrobi “kangurka” i wyskoczy do przodu. Gdy dodamy za mao gazu, gdy tylko pucimy sprzgo samochd zacznie mocno hamowa silnikiem i walniemy nosem w kierownic.
Czy jest na to jaka metoda? Nie ma. Jedyne co moemy zrobi to wiczy, wiczy i jeszcze raz wiczy – w kocu instynktownie wyczujemy ile gazu powinnimy dodawa podczas redukcji. Pocztkowo moemy prbowa podnoszenia obrotw podczas redukcji bez naciskania w tym samym czasie hamulca – bdziemy wwczas wiczy samo hamowanie silnikiem. Pozwoli nam to na lepsze zapoznanie sie z autem. Gdy ju nauczymy si ile gazu powinnimy doda, moemy zacz trenowa technik w caej okazaoci, czyli jednoczenie hamujc silnikiem i pedaem hamulca.
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Hamowanie lew nog
Hamowanie lew nog jest bodaj najwaniejsz technik w sportowej jedzie autami z napdem na przednie koa. Aby pokona podsterowno musisz przekaza wiksz przyczepno przednim, anieli tylnym koom. Chcesz w kocu wej w zakrt bezpiecznie i z tak prdkoci, aby mie pewno, e auto skrci a nie pojedzie prosto.
Zbliajc si do zakrtu powiniene zwolni jak zwykle uywajc prawej nogi, moesz wykorzysta rwnie technik heel and toe. Jadc ju na waciwym biegu, jednak cigle troch za szybko, przesu lew nog na peda hamulca, a praw z powrotem na gaz.
W przypadku niektrych skrzy biegw istnieje moliwo zmiany biegw bez sprzga bez uszkadzania ich. Oznacza to, e moesz wykorzysta lew nog do wytracania prdkoci w tym samym czasie redukujc biegi. Powinno si to jednak robi tylko w przypadku skrzy, ktre s do tego przystosowane (np. skrzynie kowe).
Uywasz teraz lewej nogi, aby wyhamowa auto o ostatnie kilka kilometrw przed wejciem w zakrt. Jeeli w tym momencie naciniesz gaz praw nog i hamulec lew, wszystko jednym pynnym ruchem, tylne koa cakowicie lub czciowo zablokuj si. Rnica przyczepnoci tylnych i przednich k spowoduje, e samochd stanie si nadsterowny.
W tym momencie kontrolujesz samochd skrcajc kierownic w stron, w ktr chcesz jecha. Gdy mocniej naciniesz hamulec, lub zmniejszysz nacisk na peda gazu auto bdzie bardziej nadsterowne. Jeeli mocniej naciniesz gaz i zdejmiesz nog z hamulca uspokoisz ty auta.
Ciekawy artyku na temat hamowania lew nog oraz jak wiczy t technik jazdy znajdziecie na stronach Rajdowej Szkoy Piotra Wrblewskiego.
Auta rwd
Hamowanie lew nog w samochodach tylnonapdowych jest do niezwyke. Technika ta nie bya uywana czsto w przeszoci, jednak ostatnio zacza by uywana przez niektrych kierowcw jako wyjcie z sytuacji “bez wyjcia”.
Jeeli z du prdkoci wjedasz w zakrt, szczeglnie gdy jest mokro, moe si okaza, e kontra kierownic bdzie niewystarczajca. W tym momencie istnieje moliwo depnicia gazu do dechy i w tym samym czasie wgniecenie hamulca w podog. Teoretycznie, auto powinno wrci na swj tor jazdy.
Zasada dziaania jest taka, e wykonujc ten manewr pozwalasz tylnym koom krci si ze wzgldu na moc silnika blokujc jednoczenie przednie koa. Wynika to rwnie z faktu, e w wikszoci aut, sia hamowania przednich k jest zdecydowania wiksza ni tylnych z powodu wikszego nacisku na przedni o podczas hamowania.
Technika ta jest naprawd ostatni desk ratunku z sytuacji ekstremalnych. Jeeli chcesz jej uywa jako gwnej techniki jazdy bdziesz najwolniejszym kierowc na wiecie!
Rauno Aaltonen na temat Hamowania Lew Nog
Rauno Aaltonen, Rajdowy Mistrz Europy z 1965 r. tumaczy t wyjtkow technik Wilsonowi McComb, dziennikarzowi BMC.
McComb: Za kadym razem gdy gdziekolwiek zbior si entuzjaci rajdw, wczeniej czy pniej sycha rozmowy na temat hamowania lew nog. Jest to technika, ktr gwnie wiemy ze skandynawskimi i fiskimi kierowcami. Pewnie dlatego wydaj si by niepokonani na midzynarodowych rajdach. Jak Ty si o tym dowiedziae, Rauno?
Aaltonen: Mniej wicej pi lat temu usyszaem plotk, e Wielcy tacy jak Erik Carlsson hamuj lew nog, ale wydawao si niemoliwoci zdobycie jakichkolwiek szczegw. Nie mogem znale nikogo, kto by mi to wytumaczy, a Erik powiedzia, e on tego nie uywa. Tak wic musiaem si sam nauczy. Na pocztku sprawio to, e staem si wolniejszym kierowc, poniewa mimo e technika ta jest trudna jest bardzo przydatna i atwo jej naduywa. Jeeli przestraszysz si wchodzc za szybko w zakrt - a oczywicie strach towarzyszy Ci zawsze kiedy wchodzisz za szybko w zakrty! - istnieje olbrzymia pokusa, aby uywa hamulca za czsto. Jednak teraz, po wielu godzinach treningu, myl, e opanowaem t technik do perfekcji.
McC: Czy ta technika dotyczy jedynie samochodw przednionapdowych? Czy jest moe bardziej efektywna lub lepsza w samochodach RWD?
A: Ale skd! Ma swoje zalety w obydwu typach pojazdw, z tyme s one rne.
McC: W takim razie, moe powinnimy traktowa je oddzielnie, zwaszcza e dziaaj cakiem rnie. Generalizujc mona stwierdzi, e auta FWD s podsterowne podczas gdy RWD nadsterowne - to ty pierwszy zaczyna ucieka jeeli przesadzisz. Zacznijmy moe od przednionapdowcw, poniewa wikszo swoich sukcesw zawdziczasz Mini Cooperowi. Przy okazji pozwl, e przypomn naszym czytelnikom, i podczas tej dyskusji rozmawiamy o wchodzeniu w zakrty o wiele za szybko, szybciej ni jakikolwiek zdrowy na umyle kierowca odwayby si to zrobi na otwartych drogach. W kadym bd razie, jedziesz swoim Mini Cooperem po zamknitym odcinku specjalnym w grach lub w lesie gdzie wszyscy zawodnicy maj mierzony czas i najlepszy czas wygrywa. Jak wchodzisz w zakrty?
A: Niektrzy kierowcy zawsze ustawiaj samochd bokiem przed zakrtem (np. Roger Clark). Pozwala to na szybkie zredukowanie prdkoci w ostatnim momencie, a poza tym wyglda bardzo pasjonujco dla kibicw. Jednake gdy jedziesz szybko nieznan drog 9 z 10 zakrtw wyglda na wolniejsze ni w rzeczywistoci s. Moja technika jest prosta. Wchodz w zakrty z troch wiksz prdkoci ni wydawaoby si to pocztkowo rozsdne. W przypadku 9 zakrtw wszystko idzie w porzdku, ale na dziesitym okazuje si, e jad za szybko. Zanim si spostrzeg, jest ju za pno, eby ustawi auto bokiem - nie ma na to czasu. Zaczynam wyjeda z drogi przodem zamiast skrca. W tym momencie trzymam kierownic tak jak trzymaem i twardo trzymam gaz w pododze. Jednak w tym samym czasie bardzo szybko uderzam lew nog w hamulec. Nie trzymam wcinitego hamulca - po prostu uderzam go nog i puszczam. To powoduje zablokowanie tylnych k, poniewa nie s one napdzane. Tylne koa si blokuj i ty zaczyna ucieka. Samochd obraca si i dziki temu pozostajesz na drodze zamiast wjecha przodem auta do rowu. Mgbym zrobi dokadnie to samo hamulcem rcznym, ale nie mam na to czasu. Ponadto hamulec rczny rzadko kiedy jest tak skuteczny.
McC: Ale wszystko to dzieje si bardzo, bardzo szybko - dosownie uamki sekund!
A: Racja! To oznacza, e musisz trzyma lew nog przygotowan nad hamulcem. Wanie dlatego istnieje wielka pokusa aby uywa tej techniki cay czas. Zwyklimy mwi, e jeeli masz bliskiego przeciwnika, ktry prawie pokonuje ci na rajdach powiniene go nauczy hamowania lew nog - nie bdzie wwczas sprawia problemw przez najbliszy sezon! Kiedy masz moliwo zredukowania prdkoci w kadym momencie, zdarza si, e zaczynasz hamowa za wczenie i za mocno na prostej przed zakrtem, kadym zakrtem. Dlatego stajesz si wolniejszy. Ponadto znam przypadki, kiedy to hamulce zostay cakowicie spalone na odcinku 35 kilometrw poprzez naduywanie tej techniki. Podczas uczenia si hamowania lew nog wielu kierowcw przed zakrtem cigle przyspiesza praw nog podczas gdy ju prbuj hamowa lew. To nonsens. Dlatego uwaam, e w pocztkowej fazie lepiej jest uywa prawej nogi do hamowania. Kiedy zaczynasz przyspiesza w zakrcie, przesu swoj nog znad sprzga na hamulec, aby by gotowym na zerwanie przyczepnoci tylnych k w razie potrzeby. Dopiero pniej moesz prbowa hamowania lew nog na prostych, tak jak ja to robie.
McC: Teraz rozwamy jak ta technika moe zosta zastosowana w samochodach RWD. Jak wyej, zakadam, e wchodzimy w zakrt duo za szybko. Co si dzieje?
A: Normalnie, zaraz przez zakrtem musisz wprowadzi samochd w delikatny polizg - z akcentem na delikatny. Jestem przeciwny zamiataniu zakrtw tyem pojazdu. Powiedzmy, e samochd ma neutraln charakterystyk - nie jest ani podsterowny, ani nadsterowny. Tak wic dodajc maksymalnie gazu przed zakrtem samochd zaczyna delikatnie jecha w polizgu - ty troch wyjeda na zewntrz. Jednak w tym momencie uwiadamiasz sobie, e le przewidziae prdko i ty samochodu zaczyna wychodzi na zewntrz jeszcze bardziej. Zaczynasz kontrowa, ale w kocu orientujesz si, e ju dalej nie da si krci kierownica i zaraz samochd sie obrci. W tym wanie momencie uywasz lewej nogi zamiast kierownicy. Zaraz przed tym jak skrcisz maksymalnie kierownic uderzasz mocno peda hamulca lew nog, cigle trzymajc praw nog gaz. Przednie koa zablokuj si dziki czemu przd samochodu wrci z powrotem na dobry tor jazdy.
McC: W rzeczywistoci jest to dokadne przeciwiestwo efektu otrzymanego w przednionapdowcu?
A: Tak, s jednak jeszcze inne tego zalety. Kiedy jedziesz sobie adnie polizgiem majc rwnomiern przyczepno na wszystkich koach, czsto zdarza si, e wewntrzne tylne koo podnosi si. Jeeli nie masz LSD, to koo automatycznie zacznie si krci dziki czemu stracisz ca moc na przeciwlegym kole. Uywajc lewej nogi moesz przeciwdziaa krceniu si wewntrznego koa i pozwoli na przekazanie mocy na przeciwne koo. Jest jeszcze jedna zaleta. Hamujc lew nog powodujesz swego rodzaju ugicie zawieszenia i usztywnienie zczy. To sprawia, e samochd jest bardziej stabilny i nie wpada w boczne ulizgi tak bardzo, nie podskakuje i nie rzuca. A to bardzo wane w szybkiej rajdowej jedzie.
McC: Jak wskazwk da by zwykemu kierowcy ktry chce si nauczy hamowania lew nog w zakrtach?
A: Mam nadziej, e macie wiadomo, e technika ta jest bardzo trudna. Mj przyjaciel w Finlandii prbowa si tego nauczy i wyldowa na drzewie. Inny mj kolega z Anglii robi pewne eksperymenty podczas jazdy w korku i wjecha w ty cakiem duego autobusu. Bagam, jeeli ktokolwiek chce si tego nauczy niech wybierze spokojne miejsce z dala od innych samochodw, jeeli nie chce mie adnych przykrych niespodzianek.
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Hamowanie pulsacyjne
Jest deszczowy wieczr i wracasz wanie samochodem z pracy. Ruch jest niewielki, zaczyna si robi ciemno. Mylisz ju o onie i dzieciach gdy niespodziewanie widzisz przed sob… krwicie czerwone wiata stop innego auta. Momentalnie wyrywasz si z marazmu i naciskasz peda hamulca. Auto zaczyna zwalnia…
W pewnym momencie orientujesz si, e nie zdysz zatrzyma si przed pojazdem przed tob. Zapierasz si rekami o kierownic i wciskasz peda hamulca z caej siy. Nie masz ABSu wic auto zaczyna sun przed siebie na zablokowanych koach. W przypywie paniki przed samym uderzeniem w ty poprzedzajcego ci pojazdu skrcasz kierownic i… nic to nie daje.
Po chwili wychodzisz z samochodu. Nic ci sie nie stao, ale przd auta nadaje si do kapitalnego remontu. Uspokajasz si i zaczynasz zastanawia gdzie popenie bd. Powiniene by bardziej uwany i zacz wczeniej hamowa. To po pierwsze… A po drugie? Powiniene nauczy si jak si powinno hamowa i wykonywa w tym samym czasie manewry w autach bez systemu abs.
Hamowanie z manewrem
Niektrzy eksperci motoryzacyjni rozmieniaj si na drobne i rozrnia midzy tzw. hamowaniem z manewrem i hamowaniem pulsacyjnym. Uwaam, e jest to niepotrzebne komplikowanie sprawy, gdy podwaliny teoretyczne obu manewrw s w zasadzie identyczne. A oto i one:
na asfalcie samochd hamuje najlepiej tu przed zerwaniem przyczepnoci. Z faktu tego pynie prosty wniosek – naley unika sytuacji, w ktrych hamuje si na zablokowanych koach, gdy jest to nieefektywne.
samochd lizgajcy si na zablokowanych koach nie skrca. Nieistotne jest jak krcisz kierownic. Jeeli koa sie nie krc nie ma to adnego znaczenia. Zablokowanie k to oddanie kierownicy prawom fizyki – moe cignie ci do rowu, moe obrci wok wasnej osi, a moe bdziesz si sun przed siebie a napotkasz opr (Inne auto? Sup? Drzewo? Pieszego?)
Jak zatem powinno wyglda prawidowo wykonane hamowanie w aucie bez ABSu?
Pierwsza faza jest taka sama jak w autach z abs, powinnimy zdecydowanie nacisn peda hamulca. W pewnym momencie koa samochodu zablokuj si, poznamy to po delikatnym stukniciu i mikkim kole kierownicy.
W tym momencie powinnimy niezwocznie zmniejszy nacisk na peda hamulca do momento odblokowania sie k i powtrzy punkt pierwszy czyli zacz ponownie hamowa, a do momentu ponownego zablokowania k.
Ju wiesz co powiniene zrobi gdy zablokujesz ponownie koa podczas hamowania… Jeli nie - wr do punktu drugiego.
Powiniene powtarza te punkty a do cakowitego zatrzymania si.
Pamitaj, e podczas hamowania pulsacyjnego nigdy nie powiniene cakowicie zdejmowa nogi z hamulca. Gdy zablokujesz koa zmniejsz jedynie nacisk na hamulec, a do momentu, w ktrym poczujesz, e koa sie odblokoway.
Manewr
Hamowanie pulsacyjne dziaa podobnie do systemu ABS. A zatem jeeli bdziesz trzyma kierownic skierowan w stron w ktr chcesz jecha, podczas wykonywania punktu 2. samochd po zmniejszeniu nacisku na hamulec po prostu skrci.
Oczywicie nie musisz czeka a cay proces dojdzie do punktu drugiego. Jeeli chcesz skrci dokadnie w tym momencie i ani chwili pniej powiniene po prostu zdj nog z hamulca, skrci kierownic, a nastpnie kontynuowa hamowanie pulsacyjne.
Hamowanie z manewrem wydaje sie banalnie proste i patrzc z technicznego punktu widzenia rzeczywicie takie jest. Kopot jednak nie jest techniczny, ale psychologiczny. Kierowca musi przeama strach i zdj nog z hamulca w momencie, w ktrym tak naprawd robi wszystko, eby si zatrzyma. Wymaga to opanowania i przede wszystkim praktyki. Szczerze polecam ustawienie toru treningowego i wiczenie tego manewru, a wejdzie on w nawyk.
Pompowanie materaca
Hamowanie pulsacyjne, wbrew temu co mwi niektrzy, nie jest bezmylnym pompowaniem materaca przy uycia hamulca. Nie ma zotej zasady co ile sekund powiniene odpuci hamulec i ponownie go nacisn. Gdyby skuteczne hamowanie pulsacyjne wymagalo rytmicznego naciskania i puszczania hamulca w tempie, przykadowo, raz na sekund, w ten wanie sposb dziaaby system ABS. A jednak ABS stara si robi to jak najszybciej. A zatem, powiniene zmniejszy nacisk na hamulec dopiero wwczas gdy zablokujesz koa. Na asfalcie prawdopodobnie nastpi to pniej ni na lodzie czy niegu.
Perfekcyjnie wykonane hamowanie pulsacyjne rzeczywicie przypomina bezmylne naprzemienne naciskanie i puszczanie hamulca. Ale tylko przypomina!
Pompowanie materaca powoduje, e kierowcy uczcy si hamowania pulsacyjnego odejmuj sie hamowania na dugo przed zblokowaniem k. Dochodzi wwczas do kuriozalnej sytuacji gdy nie wykorzystuj oni w peni potencjau hamulcw i drogi tylko i wycznie dlatego, i wbili sobie do gowy, e podczas hamowanai trzeba jak najszybciej naciska i zwalnia peda hamulca. Nie trzeba. Nadrzdnym celem powinno by zawsze skrcenie drogi hamowania, czyli zdejmowanie nogi z hamulca wtedy, gdy koa s zablokowane.
Droga hamowania
Hamowanie pulsacyjne podobnie jak system abs, samo w sobie nie skraca drogi hamowania. Pozwala jednak na zachowania sterownoci w sytuacjach ekstremalnych, w ktrych mamy tendencj do naciskania pedau hamulca z caej siy. Teoretycznie, jeeli potrafisz na asfalcie utrzyma koa samochodu tu, tu przed granic zerwania przyczepnoci zatrzymasz sie szybciej ni osoba hamujca pulsacyjnie, lub korzystajca z auta wyposaonego w abs. Nie znam jednak nikogo kto by potrafi dokona tej sztuki. By moe dlatego wikszo profesjonalistw zaleca stosowanie hamowania pulsacyjnego wszystkim kierowcom, w kadej sytuacji…
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Hamulec rczny w zakrcie
Dzisiaj chciabym pokrtce omwi wykorzystanie hamulca rcznego w amatorskiej jedzie sportowej. Wielu z Was dziwi moe dlaczego o takiej podstawowej technice jak hamulec rczny pisz dopiero teraz. Powd jest do prozaiczny - jestem zwolennikiem szybkiej jazdy “na okrgo”.
Ale poniewa nie zawsze mona pojecha i szybko i na okrgo postanowiem napisa par sw o heblu.
Nawrt
Hamulca rcznego uywamy zwykle w ciasnych nawrotach, lub 90-stopniowych zakrtach, aby spowodowa ulizg tylnej osi i zacieni maksymalnie skrt. Oto jak powinnimy to robi:
Hamujemy przed zakrtem uywajc do tego celu silnika i hamulca nonego. W zakrt wchodzimy na 2 biegu.
Gdy jestemy na wysokoci zakrtu skrcamy kierownic
Zacigamy energicznym ruchem hamulec rczny. Gdy czujemy, e auto zaczyna si lizga puszczamy hamulec rczny
Wykonujemy kontr kierownic
Gdy samochd ustawi si prosto do wyjcia z zakrtu dodajemy gazu. Jeeli w tym momencie prdko jest za niska, redukujemy bieg do jedynki
I ju! wykonalimy skrt z uyciem hamulca rcznego. Niestety, tylko pozornie technika ta jest tak banalna. Bardzo wielu kierowcw wykonujc j popenia…
Bdy!
Przyjrzyjmy si zatem najczstszym bdom, jakie popeniaj rajdowcy-amatorzy wykonujc t technik.
zaciganie hamulca - hamulec powinnimy zaciga energicznie trzymajc wcinity przycisk. Gdy spuszczamy auto z rcznego powinnimy to robi do koca rwnie trzymajc wcinity przycisk. Bardzo czsto kierowcy s tak zaaferowani wykonaniem szybkiej kontry, e nie starcza im czasu na spuszczenie do koca hamulca. Pniej walcz w zakrcie z samochodem poniewa tylna o jest przyblokowana.
gaz i kierownica - pamitajmy, e podczas zacigania hamulca rcznego powinnimy mie nog zdjt z gazu. Dziki ty auta bdzie odciony i atwiej bdzie go wprowadzi w polizg. Pamitajmy rwnie, e najpierw powinnimy skrci kierownic, a dopiero pniej zacign rczny. Nie ma sensu cign za sob zablokowanych tylnych k samochodu na prostej drodze.
sprzgo - tutaj zasada jest prosta. W autach przednionapdowych nie wciskamy sprzga podczas zacigania rcznego. W samochodach 4wd i rwd wciskamy sprzgo podczas zacigania hamulca rcznego, eby zapobiec zganiciu silnika i oszczdzi napd.
wyprowadzanie gazem - wszyscy nasuchalimy si opowieci jak to zawodowcy jed gazem, a amatorzy - kierownic. Spjrzmy jednak prawdzie w oczy - wszyscy jestemy amatorami. Nie prbujmy wic wyprowadza auta gazem z polizgu bez odpowiedniego treningu. Zwaszcza, e technik wycigania auta gazem z polizgu nadsterownego stosuje si przy wikszych prdkociach, a nie podczas nawrotw.
Nieumiejtne wyprowadzanie przednionapdowca gazem z nadsterownoci wyglda zazwyczaj tak:
ty zaczyna si lizga
kontruj i dodaj gazu
super! wyprowadziem auto z nadsterownoci! prostuj kierownic i puszczam gaz…
o cholera! przd ucieka mi na zewntrz zakrtu! zaraz przygrzmoc w krawnik!
Dalsza cz zaley od szerokoci drogi i szczcia. Dzieje si tak, poniewa dodajc gazu podczas kontry kierujemy przd auta na zewntrz zakrtu. Jak wiadomo z fizyki, ciao w ruchu nie lubi zmian - gdy zdejmiemy nog z gazu przd samochodu dalej bdzie chcia porusza si na zewntrz zakrtu.
Oczywicie wyprowadzanie gazem jest wykonywalne. Nie jest to jednak atwa technika. Piotr Wrblewski opisuje j w ten sposb:
Co zrobi, jeeli kontr spnimy? Wtedy i tylko, wtedy gdy mamy duo miejsca moemy prbowa wyciga samochd gazem. Pamitajmy przy tym o dwch rzeczach:
1) gazu dodajemy tylko na uamek sekundy, po czym dajemy kontr w drug stron;
2) dodanie gazu w zakrcie to dodatkowe zwikszenie prdkoci, czyli w zasadzie metoda ta przeznaczona jest tylko dla osb, ktre wiczyy wczeniej takie zachowanie na zamknitym placu i umiej to robi; amator wykonujcy po raz pierwszy i to na ulicy, w sytuacji awaryjnej, prb wycigania samochodu gazem w zasadzie skazany jest na porak.
Wzmiank o wyprowadzaniu auta gazem z polizgu umieciem tutaj, nie po to ebycie pokonywali w ten sposb nawroty na rcznym. Skierowana jest ona do tych osb, ktre wiadomie prbuj podcina auto rcznym przy wikszych prdkociach. Pamitajcie, e podcinanie samochodu rcznym przy duych prdkociach ju samo w sobie jest niebezpieczne. Jeeli bdziecie pniej prbowali ratowa si dodawaniem gazu macie due szanse na wyldowanie w rowie.
Poniej przedstawiam mistrza polizgw Keichii Tsuchiye uczcego jak ciga “hebel”. Pamitajcie, e na filmie pokazane jest auto tylnonapdowe.
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Inicjacja polizgu
Poniej przedstawiam kilka sposobw na zapocztkowanie polizgu nadsterownego. Innymi sowy, dowiesz si co robi, eby auto zamiatao tyem. Nie znajdziesz tutaj jednak informacji jak wyprowadzi auto z polizgu, ani jak poradzi sobie z polizgiem podsterownym.
Bardzo dobry artyku traktujcy caociowo o podstawach sportowej jazdy samochodem znajdziesz w serwisie www.rajdy.org.pl - gorco polecam!
Pendulum
(wahado, rybka)
Technik t mona stosowa w autach z napdem na wszystkie lub tylne koa. Jej zadanie to destabilizacja samochodu, dokonywana w celu rozpoczcia kontrolowanego polizgu przy uyciu nadwyki mocy (tzw. powerslide). Pomocna jest ona rwnie przy wchodzenia w niezwykle ciasne zakrty, gdzie powerslide nie jest jednak potrzebny. Polega ona na transferze masy: auta z lewej strony na praw, bd na odwrt, co pozwala na zerwanie przyczepnoci tylnych k i nadsterowno.
Przy wykonywaniu tej techniki naley pamita o wyhamowaniu auta wczeniej ni zwykle do prdkoci pozwalajcej na wejcie w dany zakrt. Jeeli tego nie zrobisz, nie bdziesz mia ju miejsca na wykonanie Wahada i prawdopodobnie nie uda ci si wej w zakrt z powodu podsterownoci. Zakadajc, e wyhamowae wystarczajco wczenie przed zakrtem, nie hamujc ani nie przypieszajc robisz nastpujce czynnoci:
Raptownie skrcasz w stron przeciwn do zakrtu.
Po czym bez zwoki skrcasz w zakrt. W tym momencie ty powinien straci cz przyczepnoci i powiniene zacz si lizga (mniej lub bardziej)
Jeeli zachodzi potrzeba polizgu siowego, naciskasz gaz i kontrujesz auto w sposb jaki jest opisany w artykule o powerslidzie
Miej na uwadze, e im wiksza prdkoci i mniejsza przyczepno, tym atwiej wykona ten manewr. Na asfalcie przy niewielkiej szybkoci jest on trudny do wykonania bez “szybkiej” przekadni kierowniczej.
Scandinavian Flick
(skandynawskie szarpnicie)
Technik t stosuje si we wszystkich rodzajach napdu aut (awd, rwd, fwd), ale bez ABS. Manewr jest podobny do Wahada i stosowany jest do destabilizacji auta. Czciej stosuje si go na lunych, a wic mniej przyczepnych, nawierzchniach. Technika ta wyglda nastpujco. Zamiast hamowa w prostej linii, w zwyky sposb, przed zakrtem robisz co nastpuje:
Delikatnym szarpniciem kierujesz auto w stron przeciwn do zakrtu
Natychmiast puszczasz gaz i cakowicie blokujesz koa poprzez nacinicie jednoczenie hamulca i sprzga. W tym momencie samochd powinien lizga si w stron przeciwn do zakrty wytracajc prdko.
Wbijasz odpowiedni bieg i zacznynasz kontrowa, skrcajc kierownic w stron nadchodzcego zakrtu.
Gdy jeste w odpowiednim miejscu aby skrci puszczasz peda hamulca. Auto powinno wystrzeli w stron zakrtu w podobny sposb jak w Wahadle.
Puszczasz peda sprzga i z powrotem naciskasz gaz.
Wane jest aby zdecydowanie naciska peda hamulca w drugiej fazie manewru. Jeeli tego nie zrobisz auto stanie si podsterowne z powodu blokady jedynie przednich k, bd jeeli koa nie zablokuj si w ogle, wyjedziesz na zewntrzn zakrtu.
Lift-Off Oversteer
(nadsterowno spowodowana ujciem gazu)
Technik t stosuje si we wszystkich rodzajach pojazdw, chocia najgorzej dziaa ona w przypadku aut przednionapdowych i automatycznych skrzy biegw. Jej zadaniem jest inicjacja lub pogbienie nadsterownoci przy stosunkowo duych prdkociach. W teorii wyglda to tak, e zdjcie nogi z pedau gazu powoduje transfer masy auta z tyu do przodu. Dziki temu ty robi si lekki i traci przyczepno – mamy wic do czynienia z nadsterownoci. Jak to zrobi? Bdc ju w ciasnym zakrcie gwatownie lub stopniowo (w zalenoci od oczekiwanego efektu) zdejmij nog z gazu. Manewr ten najlepiej sprawdza si w wypadku aut tylnonapdowych z silnikiem umieszczonym z przodu, gdy daj si go kontrolowa przy pomocy gazu – wbrew logice, wicej gazu oznacza wicej przyczepnoci, a mniej gazu mniej przyczepnoci. Naley jednak uwaa w przypadku aut z silnikiem umieszczonym centralnie, bd z tyu takich jak Porsche, Toyota MR2, czy Renault Clio V6: niekiedy manewr jest nieodwracalny i mimo kontry prowadzi do bczka.
Manewr ten jest bardzo niebezpieczny gwnie z powodu duych prdkoci przy ktrych si go stosuje. Wielu kierowcw miao powane wypadki stosujc go niewiadomie tj. ujmujc gwatownie gaz w zakrcie ze strachu lub w celu ominicia przeszkody i prowadzc do niekontrolowanej nadsterownoci. Oczywicie czasami takie zachowanie auta jest podane i dlatego technika ta znalaza tu swoje miejsce… Zdecydowanie jednak odradzam wiczenie jej na drogach publicznych!
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Krcenie kierownic
Krcenie kierownic to bodaj najczciej le wykonywany element techniki jazdy samochodem. A przecie to dziki kierownicy wchodzimy w zakrty, wprowadzamy i wyprowadzamy auto z polizgu oraz oglnie czujemy co si z naszym pojazdem dzieje. Przeanalizujmy zatem na czym polega prawidowa oraz nieprawidowa technika krcenia kierownic.
Zanim jednak przejdziemy do konkretw chciabym, aby czytelnik mia wiadomo, e krcenie kierownic to czynno bardzo zoona i skomplikowana. Z tego powodu trudno jest przypisa jeden lub kilka prawidowych sposobw krcenia kierownic i bez ogrdek stwierdzi “Tak jest zawsze dobrze, a tak jest zawsze le“. Nawet wrd ekspertw nie ma w tym przypadku zgody.
Wystarczy zreszt spojrze na filmowe onboardy z rajdw i wycigw samochodowych. Nie znajdziemy dwch kierowcw manewrujcych w ten sam sposb kierownic. Dlatego chciabym, aby artyku ten posuy jako pewien punkt odniesienia i da Wam gar pomysw odnonie tego jak wypracowa swj wasny prawidowy (!) sposb krcenia kierownic.
Nieprawidowe krcenie kierownic
W celu wyrobienia prawidowych nawykw musimy najpierw uwiadomi sobie, e nasza aktualna technika krcenia kierownic jest za. Przedstawi zatem kilka typowych bdw w krceniu kierownic.
krcenie jedn rk - technika nazywana niekiedy “mydeko fa” i polegajca na wykonywaniu penych obrotw kierownic jedn rk. Druga spoczywa wwczas na kolanie pasaerki lub dwigni zmiany biegw.
Taka technika krcenia kierownic jest nieprecyzyjna i grozi cakowitym zelizgniciem si rki z kierownicy. Ponadto w wielu usportowionych samochodach, ktrych naturaln cech jest sabsze wspomaganie ukadu kierowniczego, w ten sposb krci kierownic si po prostu nie da.
Jedyn zalet “mydeka fa” jest dua szybko wykonywania skrtu kierownicy, co moe by przydatne np. podczas manewrowania na parkingu. Nie naduywajmy jednak tej metody…
chwyt od wewntrz - technika polegajca na chwyceniu koa kierownicy od wewntrz i wykonywaniu ruchu cigncego w d… Zalet tej techniki praktycznie nie ma, posiada ona jednak kilka powanych wad. Po pierwsze, nie mamy moliwoci szybkiego odkrcenia kierownicy jeeli nagle okae si, e wpadamy w polizg lub musimy omin dziur. Po drugie, pozbawiamy si naleytego czucia kierownicy pozwalajcego wykry np. polizg przednich k.
przekadanie kierownicy z rki do rki - Sposb polegajcy na wykonywaniu minimalnych ruchw kierownic po jej bokach przypominajcy dojenie krowy. Niekiedy technika ta jest zalecana nowym kierowcom ze wzgldu na jej prostot.
Niestety, w ten sposb nie da si jedzi bezpiecznie. “Dojenie krowy” skutkuje szarpaniem - ruch kierownic nie jest pynny co praktycznie uniemoliwia nam prawidowe pokonywanie zakrtw.
Inne bdy
Jak wiadomo, po kadym skrcie kierownicy musimy jako sprawi aby kierownica wrcia do pierwotnego pooenia - musimy kierownic odkrci. Obserwujc innych kierowcw atwo zauway, e bardzo czsto popenianym bdem jest puszczanie kierownicy i pozwolenie jej na samoistne wyprostowanie si.
Niektrzy kierowcy puszczaj kierownic cakowicie i gdy widz, e ustawia si ona w prawidowej pozycji nagle j api. Inni zdaj sobie spraw, e pewna doza kontroli jest potrzebna i delikatnie przytrzymuj kierownic pozwalajc jej lizga si midzy palcami na zasadzie: mocniejszy ucisk - kierownica odkrca si wolniej, poluzowanie ucisku - kierownica odkrca si szybciej…
Oba powysze sposoby odkrcania kierownicy s nieprawidowe i mog prowadzi do wypadku! Nie moemy zakada, e kierownica sama si wyprostuje. A jeeli do tego nie dojdzie moemy ju nie mie czasu na odkrcenie kierownicy. Jest to szczeglnie wane w autach przednionapdowych, gdzie mocne dodanie gazu w zakrcie powoduje polizg przednich k i niech kierownicy co samoistnego odkrcania si.
Zapamitajmy wic, e to my sami powinnimy prostowa kierownic w naszym samochodzie!
Prawidowe krcenie kierownic
Dla porzdku przyjmijmy, e w poniszych opisach punktem wyjcia jest zawsze prawidowy chwyt kierownicy (”za pitnacie trzecia”). Analizujemy pokonywanie zakrtu w prawo.
skrt wycigowy - nazywany czasami “gokartowym”. Jest to sposb skrcania uywany w jedzie gokartem, lub bolidem Formuy 1, itp. Polega on na wykonywaniu skrtu kierownicy trzymajc rce na kierownicy w pozycji za pitnacie trzecia, a do cakowitego skrzyowania si rk.
W cywilnych samochodach pozwala to na omijanie dziur, omijanie przeszkd, pokonywanie agodnych ukw, wyprzedzanie innych pojazdw, zmian pasa ruchu oraz przejedanie zakrtw o kcie do ok. 40 stopni.
skrt szosowy - nazywany niekiedy “drogowym”. Technika ta polega na takim ustawieniu kierownicy jeszcze przed zakrtem, aby umoliwi pokonywanie dugich ukw drogi trzymajc skrcon kierownic w pozycji za pitnacie trzecia.
Dziki takiemu ustawieniu rk na kierownicy “w rodku zakrtu”, w kadej chwili istnieje moliwo pogbienia skrtu lub wykonania szybkiej kontry, ominicia przeszkody, etc.
Szosowe krcenie kierownic sprowadza si zatem do:
przeniesienia prawej reki na grn cz koa kierownicy (2);
pocignicia kierownicy praw rk w praw stron pozwalajc jednoczenie lewej rce na lizganie si po kole kierownicy (3);
zatrzymaniu rk, gdy znajd si ona w pozycji za pitnacie trzecia (4);
Teraz moemy wykonywa korekty toru jazdy na zasadzie skrtu gokartowego - jeeli zajdzie taka potrzeba, po prostu krcimy kierownic bez odrywania rk (4).
Wykonanie przedstawionego powyej skrtu drogowego w poczeniu z gbokim skrtem wycigowym w drugiej fazie jest moim zdaniem cakiem sensownym sposobem na przejedanie wikszoci agodnych 90-stopniowych zakrtw jakie spotykamy w jedzie miejskiej.
skrt rajdowy - jest to skrt pozwalajcy na szybkie i dokadne krcenie kierownic z przekadaniem rk. W ten sposb dokonujemy gbokich kontr, pokonujemy nawroty, jedzimy slalomem midzy pachokami lub po prostu manewrujemy na parkingu.
Poniszy rysunek przedstawia technik rajdowego krcenia kierownic.
Rozpoczynamy krcenie kierownic na zasadzie skrtu wycigowego (1-2);
Gdy prawa rka znajdzie si u dou koa kierownicy przekadamy j na grn cz kierownicy cay czas kontynuujc krcenie lew rk (3-4);
Gdy lewa rka znajdzie si u dou koa kierownicy przekadamy j na grn cz kierownicy cay czas kontynuujc krcenie praw rk (5);
W kocowej fazie znowu wracamy do wycigowego krcenia kierownic (6);
Inny sposb rajdowego krcenia kierownic zakada przeoenie jeszcze przed zakrtem prawej rki na grn cz koa kierownicy tak jak w prezentowanym wczeniej skrcie drogowym. W ten sposb ustawiamy rce “w gotowoci” jeszcze przed wjechaniem w zakrt. Reszta elementw pozostaje bez zmian.
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Pozycja za kierownic
Jedn z pierwszych rzeczy, ktre naley przygotowa jeszcze zanim uruchomi si silnik, jest waciwa pozycja za kkiem. Bardzo czsto jest ona ignorowana lub nieudolnie imitowana co prowadzi do gorszej kontroli pojazdu i szybszego zmczenia. Poniej przedstawi optymalne ustawienie fotela do szybkiej jazdy.
Gdy spojrzysz na rne samochody wycigowe, zauwaysz rnorodno pozycji za kierownic. W otwartych samochodach (Formua 1, CART etc.) wydaje si, e kierowca niemal ley z ramionami cakowicie wyprostowanymi, co nie jest prawd. W zamknitych pojazdach (Nascar, samochody rajdowe etc.) kierowca jest bardziej wyprostowany i prawie dotyka nosem kierownicy. adna z tych pozycji nie jest prawidowa, gdy chodzi o uliczne samochody…
“Kabina” samochodw typu Formua jest bardzo ciasna i wska. I to wanie ksztat wpywa na tak, a nie inn pozycj kierowcy. Nogi kierowcy s relatywnie wyprostowane z niewielkim ugiciem w kolanach. Stopy znajduj si tylko nieznacznie poniej bioder. Peday w tych autach niemal stykaj si. Ponadto wymagaj one niewielkiego ruchu stopy od 0 do 100% wcinicia. Ramiona kierowcy maj bardzo mao miejsca na ruch, dlatego kierownica wymaga jedynie maych ruchw (nie sposb obrci j wok wasnej osi).
W samochodach typu Nascar wiele rzeczy jest zupenie na odwrt. Kierowca siedzi wyprostowany bardzo blisko kierownicy. W rzeczywistoci moe pooy cae przedrami na kierownicy. Skd taka rnica? Auta same w sobie s wiksze, cisze i maj szersze przednie opony. Dodatkowo nawet na dugich owalnych torach okres czasu, w ktrym kierowca skrca jest duo duszy ni w przypadku torw drogowych. Wszystko to powoduje, e prawa rka i bark kierowcy mczy si duo szybciej. Wyprostowana pozycja i siedzenie blisko kierownicy pozwala zmniejszy zmczenie mini.
Podczas prowadzenia ulicznego samochodu na torze (nie wane czy auto jest specjalnie przygotowane do wycigw czy seryjne), adna z tych pozycji nie jest waciwa. Siedzenie nie powinno by rozoone, aby wyglda jak kierowca formuy 1, jednoczenie nie powiniene siedzie tak blisko jak kierowca NASCAR.
Istniej trzy aspekty prawidowej pozycji za kierownic, ktre s opisane pod obrazkami. W samochodzie ulicznym moe zaj konieczno kompromisu, gdy ustawienie pedaw i kierownicy moe nie odpowiada dugoci twoich rk i ng. Istnieje jednak moliwo ich wyregulowania dokupujc na przykad specjalne piercienie osadzajce kierownic bliej kierowcy lub tuningowe nakadki na peday.
Siedzc, plecy kierowcy powinny pasko przylega do oparcia, a poladki powinny by ciasno wpasowane w zagbienie utworzone przez czce si oparcie i siedzisko. Dolna cz ud powinna by w kontakcie z siedzeniem. Celem takiej pozycji jest jak najwiksza powierzchnia kontaktu ciaa kierowcy z fotelem. Dziki temu kierowca jest bezpieczniejszy i bardziej czuje co si dzieje z pojazdem.
Uwaga: barki nie powinny odrywa si od oparcia nawet podczas cakowitego skrtu kierownicy. atwo to przetestowa - znajd duy plac i zacznij jak najszybciej wykonywa peny (a poczujesz opr) skrt kierownic w lewo-prawo-lewo… Jeeli podczas tego wiczenia instynktownie przybliasz tuw do koa kierownicy, to znaczy, e siedzisz za daleko.
Kolejn wana spraw jest pozycja ramion. gdy kierowca jest ju dobrze usadzony w fotelu jak opisaem powyej, po cakowitym wyprostowaniu rk powinien by on w stanie pooy nadgarstki na godzinie 12:00. Pozwala to na delikatne zgicie rk w okciach podczas skrtu kierownicy. Celem takiego ustawienia ramion jest zapobiegnicie zbyt mocnego wyprostowania rk podczas skrcania. Zbytnio wyprostowane rce powoduj szybsze mczenie si kierowcy i mniejsze odczuwanie wibracji na kole kierowniczym.
Ostatni rzecz jest pozycja ng. Kiedy ktrykolwiek z pedaw jest cakowicie wcinity stop (rdstopiem! nie palcami ani pit!) noga powinna by ugita w kolanie. Zapobiega to zbytniemu wyprostowaniu, podobnie jak w przypadku ramion. Ponadto musisz zwrci uwag, czy nogi nie s oparte o desk rozdzielcz lu kolumn kierownicy. Powinny by one w pewnej odlegoci, gdy zapobiega to urazom podczas wypadku. W szczeglnoci dotyczy to prawej nogi, ktra musi mie wystarczajco duo miejsca, aby obsugiwa w tym samym czasie hamulec i gaz podczas redukcji biegw typu “heel-toe”.
| Imi: | Przemo |
| Skd: | Sosnowiec (Zagbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Mnstwo porzdnej pracy odwaliemyl e wikszo ludzi przeczyta z zainteresowaniem
i poprbuje rnych rzeczy
![]()
moe w kocu niektrzy przestan si ze mnie mia "e siedz za blisko"Zamieszczone przez ODi ➦
![]()
Eco driving? No, thanks.