0
nie jest to tak ze amelinium nie pomalujesz-pomalujesz i nawet nie trzeba specjalnej farby ameliniowej
jako ¿e siê troche bawie w psikanie itd postanowi³em daæ FAQ na temat i pomóc w ewentualnej renowacji felg
wiec ...temat na forum kochany :-) zazwyczaj oczywiscie dotyczy olbrzymiego problemu z wyborem ....bo ilo¶c tego dziadostwa ogromna a w³asne zdanie to rzecz ¿adka !! -Które felgi mam wybrac i które mnie sie podobaja . Zawsze potem gdy uzywane cudo zostanie sprowadzone do domu ...obok problemów wystawania ..obcierania ..w oczy zaczyna tez razic stan pieknych kó³eczek .
Je¿eli nalezycie do grupy znudzonych ,pedantów o nadmiarze kasy na g³upoty i masa wolnego czasu ..te kilka rad powinno was usatysfakcjonowac .
Zaczynamy
Ponizej przedstawie dwie metody regeneracji lakierowanych felg aluminiowych ..dodam zê opisane czynnosci pasuja równiez w przypadku felg stalowych ... sposoby s± dwa. Pierwszy jest niejako odswie¿eniem felgi której pow³oka lakiernicza nie zosta³a powaznie zniszczona ...a my nie chcemy tracic fortuny i kilku dni pracy ... metoda druga to prawdziwa restauracja ..ale wykonana w wiekszosci w warunkach garazowych :fox: .
ETAP 1
CZYSZCZENIE
zanim wybierzemy metode proponuje felgi wyczyscic ..i wcale nie jest to takie oczywiste..konkretne ,cisnieniowe mycie zdrpie luzny lakier ( jesli taki jest) ..polecam zastosowanie dobrej chemii do czyszczenia ..rynek jest pe³en specyfików ..ja uzywam preparatu firmy PLAK o nazwie FORLEGA i tu ostrzezenie ..specyfik nazwany jest ¶rodkiem do czyszczenia i pielegnacji felg NIELAKIEROWANYCH !... ilu z nas ma felgi nielakierowane ???!!! ;/ ..ta nazwa zwalnia firmê z odpowiedzialnosci za uszkodzenia powsta³e w wyniku dzia³ania ¶rodka . krótko cholerstwo jest ¿r±ce..wyczysci najstarszy brud z klocków ..ale przy okazji zmatowi lakier ..rozpusci nalkejki ,sczerni chrom. Mimo to wiele razy przypadki na pierwszy rzyt oka -beznadziejne ..po czyszczeniu forlega ,,myciu szczoteczka i polerowaniu pasta sciern± ..unika³y lakierowania ;/
bochaterem metody ekononomicznej bedzie komplet 13-tek z seryjnej Fiesty Xr2i
felgi maja drobne otarcia rantów ..lakier jest zmatowia³y ..kiedys zosta³y bardzo niefachowo oczyszczone i polakierowane w zak³adzie regeneruj±cym....dla wielu ich stan by³by godzien okreslenia idealny ...
PRZYGOTOWANIE FELGI
poniewaz mia³o byc oszczednie i szybko ..a na felgi zosta³y wczesniej za³o¿one nowe opony i wywazone ...Felgi by³y naprawiane bez zdejmowania opon..wazne ze zacheca³ do tego równiez ich stan wewnatrz bebna felgi ...gdzie nie znalaz³em zadnych uszkodzen lakieru czy tlenkowania ...
papierem 80 wyg³adzamy zadziory powsta³e ra rantach po spotkaniu felgi z kraweznikami ...po oszlifowaniu zgrubnie -dog³adzamy papierem 120 ..w ten sposób zdrapujemy lu¿ny lakier i parchy korozji .
Nastepnie szlifujemy powierzchniê fegi papierem wodnym ..zaczynaj±c od 400 koncz±c na 600-800. pamietajcie namoczyc wczesniej papier w wodzie i dodac do niej nieco p³ynu do mycia naczyn .
w czyszczeniu zag³ebien przydaje sie drobna w³óknina..ale tu dodam zê w³óknina ma tylko w³asciwosci matuj±ce ,nie zetrze wystarczaj±co lakieru zeby nadac mu g³adkosæ.
staramy sie nie przecierac do samej aluminum :!: ...bo lakier gorzej trzyma sie g³adkiego alu, niz zmatowionej pow³oki lakierniczej . Po czyszczeniu felgi dok³adnie myjemy wyp³ukujac ca³y py³ ...dobrze jest uzyc p³ynu do mycia naczyñ i okreg³ego grubego pedzla. odradzam szampony samochodowe -moga byc t³uste !
etap 3
OBKLEJANIE
jest to czesto bardziej czasoch³onne niz czyszczenie i malowanie :-P ..a do maskowania warto sie przy³ozyc . Ja polecam dobra lakiernicza tasme (nie lakiernicza pokojowa !) i krótkie paski ,które podk³admy pod krawedz felgi ..nastepnie wygodnie jest ob³ozyc ko³o strechem..przy³ózcie siê do tej czynnosci :yes: ..opone mozna odczyscic rozpuszczalnikiem ..ale lepiej nie dopuscic do zabrudzenia .
i teraz moja tajna recepta ;-) ...nie bójcie siê uzywac jako bazy sprayu. :fox:
jako baza metaliczna spray sprawdza siê doskonale ..swietnie kryje ,przy wprawie dobrze napyla ..a dodatkowym jego atutem jest ...cena :-P
ja uzy³em srebrnego do felg ...nie wierzcie ze jest w nim cos wyjatkowego niz w innych ..ot ma bardzo ³adny -jasny odcien srebra i bardzo drobne ziarno.
I tu kilka wskazówek które sprawi± zê lakierowanie sprayem siê uda ...powierzchnia felgi musio byc super czysta ..odt³uszczona benzyna ..antysylikonem ..przedmuchana sprzezonym powietrzem ,a jeszcze lapiej pociagniêta szmatka elektrostatyczna ...w garazu musi byc czysto ,drzwi zamkniete ( zadnych przeciagów ) pod³oga spryskana woda . tuz przed malowanie dobrze jest powierzchniê malowana lekko podgrzac (n,p opalarka ) spray mieszamy kilka minut ! warto go równiez podgrzac ..opalarka albo w³ozyc do ciep³ej wody ...i TU UWAGA nie przesadzcie powyzej 50 stopni spray moze eksplodowac . Pierwsze psikniecia farba skierujcie na próbe poza felge ..unikniecie napylenia rozpuszczalnika który ucieka najpierw i poznacie strumien bazy . Potczas lakierowania przerywajcie, zeby jeszcze raz wstrzasn±c lakier ..tajemnic± sukcesu jest w³asnie dobre wymieszanie bazy ..utwardzacza i rozpuszczalnika . Napylajcie etapami ..najlepiej w takcie; jedna felga ..druga ..trzecia ..wówczas pozwolicie pierwszej przyschn±c . I WAZNE nie chodzi tu o wypylenie ca³ej puszki !..napylcie równomiernie baze i ....przestancie :fox: ..unikniecie sp³ywu i przebarwien ziarna . W miejscach przetarc do aluminum powstana wam t,z "chmurki' bez obaw te kontury plam znikn±³ w wiekszosci pod klarem ..nie próbujcie ich na si³e pokryc gruba warstwa bazy -efekt bywa odwrotny ..chmurka sie utrwala albo baz ..sp³ynie .
po odczekaniu obligatoryjnego min kwadransa ..bazê pokrywamy lakierem bezbarwnym ..pamietaj±c zeby wymieszac go zgodnie z zaleceniem producenta ..najczesciej 2+1 czesc utwardzacza i rozpuszczalnik do akryli wedle uznania.
Gdyby ktos nie wiedzia³ bazy nie dotykamy ..nie przecieramy ..bron bo¿e nie matujemy czy odt³uszczamy !!! :he: Ja klar po³ozy³em pistoletem ...w przypadku braku tegoz urzadzenia ..mozna próbowac polakierowac sprayem..efekt bedzie znacznie gorszy ..ale od biedy zabezpieczy . W przypadku sprayu wazne by pokrywac felgi cienkimi warstwami i pozwalac im stwardniec ..czyli ok 10-15 min miedzy nastepnymi warstwami ..klar ze spraya ma d³ugi okres schniecia ..wiêc nie spieszcie siê z polerowaniem ..jesli wyjdzie chropowatosæ (wykusz) po kilku dniach przecierarcie powierzchnie papierem 800-1500..lekko zeszlifowuj±c chropowatosc i polerujecie pasta TEMPO . mnie uda³o sie po³ozyc dwie grube warstwy wodnego klaru ..bez zacieku i potrzeby polerki :-)
Najszybciej lakier twardnieje w promieniach UV...wiêc wart wystawiæ felgi do s³onca (oczywiscie juz lekko podeschniete )
PODSUMOWANIE I KOSZTY
polakierowanie "zewnetrzne" prezentowanych felg zajê³o mnie i ok 3-4 godzin.
Duzy spray na bazê wystarczy absolutnie !zuzy³em go ok 60 % wiec 2 ma³e tez dadza rade ..oczywi¶cie pamietajcie ze by³y to 13-tki w prostym wzorze...klar to ok 70 ml wiec jakies 30 pln ..papiery ..benzyna ..tasmy ..razem ok 45-60 pln -koszt ca³ej operacji
METODA DRUGA
wstep tylko dla ob³±kanych !!!
przyznaje siê jestem mi³osnikiem alusów dziwnych i paskudnych a przede wszystkim ..nie modnych ,¿adkich i niespotykanych .
po etapie zak³adania do XR ciezkich ale nie pozbawionych wyrazu Borbettów A postanowi³em zapolowac na felge ostateczna ...zainpirowa³y mnie fotki aut MOMO cup na felgach MOMO CORSE...twarde ,inne dla mnie w sam raz ..wizja by³a ..brakowa³o felg . Poniewaz podaz MOMO najczesciej dotyczy rozstawu 4x100 gdy dowiedzia³em siê o komplecie 4x108 w Sopocie :he: ..mimo jego agonalnego stanu ..popedzi³em je kupic .
I tak za ca³e 350 pln kupi³em orginalne MOMO CORSE 7x15 w rozstawie do forda :-)
OCENA
Wizyta u wulkanizatora wykaza³a ze felgi naprawde s± twarde bo mimo zaawansowanego wieku i macoszego traktowania przez by³ych o³nerów felgi by³y idealnie proste .
W przypadku skrzywienia naprawe naleza³oby zaczaæ od prostowania ...i tu uwaga ..nie bójcie sie prostowania czy spawania ..profesjonalna naprawa nie daje powodów do niepokoju ...
PIASKOWANIE
zaawansowana korozja ..warstwy ob³a¿acej farby i bardzo skomplikowany wzór felgi zmusza³ do wypiaskowania jej ..piszê piaskowanie a w rzeczywistosc skorzysta³em z bardziej profesjonalnej metody i uda³o mnie sie je wy¶rutowac stalowym korundem :-)
przygotowanie powierzchni i TJUNING
przy okazji wstepnej obróki nierównosci ...zeszlifowa³em numery seryjne ..jakies durne oznaczenia -które tylko ³apia brud..pozostawiajac tylko rozmiar i napis MOMO :-)
stan rantów okaza³ siê byc doskona³y ..kilka podtarc wyg³adzi³em i zaszpachlowa³em
nastêpnie po lekkim odt³uszczaniu na felgi nak³adamy podk³ad akrylowy . Najdoskonalszym srodkiem na alu jest podk³ad epoksydowy ..ale bez obaw do wypiaskowanej felgi wszystko siê ¶wietnie przyczepi :yes:
felgi mia³y tez dekielki ..i tu chce wam bardzo je zaprezentowac ...ktos kiedys ..wyszala³ siê na nich ..tfu -tfurczo..Twórca ów radosny pomalowa³ orginalne dekielki z napisami MOMO na fioletowo i strzeli³ ...airbrusha który ukazywa³ ..... gitary w kosmosie :yyy: :yes: szok ..kupa pracy ..kupa pieniedzy za taka "us³uge " i efekt ...kupa ;/
dekielki zczysci³em ..wykreci³em sróby imbusowe (nie pasuj± do mojej wizji ma byc sportowo -skromnie) i zaszpachlowa³em czesc przet³oczen .
PODK£ADOWANIE
Pokryte grupo podk³adem felgi zacza³em czyscic zeby wyciagnac g³adko¶c powierzchni
papier na wstepne szlifowanie podk³adu to 80 ...120 ...240 na sucho
http://imageshack.us/photo/my-images...c03389qu7.jpg/
je¿eli jestescie pewni ze podk³ad wype³ni³ wrzery i nierówno¶ci mozecie felgi przygotowywac pod lakier koncowy .
CZYSZCZENIE
po oczyszczeniu wstepnym podk³adu grubym papierem ...zaczynamy zabawê z wod± i drobnym papierem wodnym ..zaczynaj±c od 400 a koncz±c na 600-800 w zalezno¶ci od pow³oki ...W przypadku lakierowania metalikiem lepiej uzyc drobniejszego ..przy akrylu -kolorze wystarczy na finisz 500-600.
poniewaz felga lakierowana jest ca³osciowo ..nie zapominamy o jej wewnetrznej stronie ..choc tam nie musimy byc juz az tacy dok³adni ;-) Odradzam jednak zostawianie grubej warstwy podk³adu ...przy uderzeniu mozê peknac
Do lakierowania felgi dok³adnie myjemy ,suszymy ,odt³uszzamy i podgrzewamy ich powierzchnie
LAKIEROWANIE
W zaleznosci od komplikacji wzoru nalezy obliczyc w³asciwa ilosc farby ..ja bezpiecznie kupi³em ok 200ml dobrego akrylu i nie musia³em k³a¶c lakieru oszczednie ...choc w przypadku moich felg dojda jeszcze naklejki upodobniaj±ce moje ko³a do flg pucharowych i zabezpieczaj±cy to wszystko lakier bezbarwny .Lakier gdyby ktos mia³ problemy ze zidentyfikowaniem koloru jest sniezno bia³y :-P
KOSZTY
piaskowanie to ok 100 pln ..dobry grunt -puszka to ok 60 pln ..lakier akryl -kolor 200ml 60pln...papiery ..odt³uszczacze itp ok 40 pln . Razem jakies 260pln przy wykonaniu wszystkiego samodzielnie ...doliczaj±c koszt zakupu felg (w moim przypadku bardzo okazyjnie) paliwo itp ..akcja spokojnie w moim przypadku siegnê³a 800-900pln ...
Czy sie to op³aca ..absolutnie nie ..bo za ta kwote p³awicie siê w ofertach "zdrowych" 15-tek na allegro . a juz za 1200 kupujecie nowe chinskie dziadostwo w tym rozmiarze . Pozostaje jednak satysfakcja wariata i poczucie posiadania czegos wyjatkowego :-)
Na ostateczny widok felg z naklejkami i w klarze musicie troszke poczekac .....
ponizej 3 inne kpl alu kupione za grosze i doprowadzone na cacy:
1. Felgi z porsche 924, 14" aluminiowa felga, która ma bardzo brzydki ale harakterystyczny wzor, uzywana jako ziomowa felga przez poprzedniego wlasciciela w esciokule¿a³a w chlewie obok Kozy w stercie siana, kupiona za przyzwoite pieni±dze i za przyzwoite pieni±dze odrestaurowana
po kupnie:
jak widac artystycznie pociagniete chromem w sprayu, pod ktorym bylo ukrytych jeszcze z 10 innych fantazjii poprzednich ownerów
po odnowieniu, polerowany rant+lakierowana korona w kolorze perwersyjnej pomaranczy:
jak widac na zalaczonych zdjeciach droga od zakupu, przez renowacje az po gotowy produkt jest krotka, takie pstryk myszka-ale w rzeczywistosci tak nie mabardzo pracochlonny zabieg przeprowadzony przez profesjonaliste w przypadku tych felg byl ¿mudny, irytujacy, mecz±cy i w ogole nikt zdrowy by tego nie robil...
tak wygladaj na fiescie mk3 przy glebie -40/-40:
2. Felgi W³oskiej firmy O.Z. model ruote w 14", felga kupiona za grosze, która wymaga³a juz regeneracji na wywazarce(czyli prostowanie), odnowy lakieru i w ogole trochu uwagi
zakup:
jak widac zmeczone felusie
szlifowanie i przygotówka(w trakcie):
podk³ad:
baza+klar i efekt koncowy:
3. Naj¶wiezsze fele Ronal r36 z mojego avensisa
![]()
Ostatnio edytowane przez Ad@mus ; 09-07-2012 o 00:11