0
![Przykro mi ;)](images/buttons/down_dis.png)
![Przykro mi ;)](images/buttons/up_dis.png)
Prosze wklejaæ materia³y zwi±zane badz pomocne z wykonywaniem elementów z laminatu, carbonu itd
W tym temacie bêdziemy wymieniaæ sie do¶wiadczeniem bo napewno znajdzie sie grono ludzi co bêdzie chcia³o sie sprawdziæ przy zabawie z laminatami
Mo¿e kogo¶ zainteresujê tutorial co i jak po kolei:
Imiê: | Przemo |
Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
Posty: | 5,698 |
Auto: | EE9, RD8, GG8 |
Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
Moc: | 150+, 135 |
Mnie sie przyda bo sie pobawie jak tylko ciep³o zrobi![]()
Gdyby nie cena sk³adników to bym se chyba po³ auta zrobi³, ale laminat w sumie tani :d
Imiê: | Przemo |
Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
Posty: | 5,698 |
Auto: | EE9, RD8, GG8 |
Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
Moc: | 150+, 135 |
Ja oczywiscie zaczynam sie bawiæ mata szklana bo carbon cen± zabija ale zobaczymy moze jak odkryje w sobie talent to pobawie sie tez carbonem![]()
Imiê: | £ukasz |
Sk±d: | Brzeszcze |
Posty: | 1,652 |
Auto: | Mazda Premacy Sportive |
Silnik: | 123456 |
Moc: | 130 KM |
troche sie pobawi³em i nie jest to takie proste na pierwszy rzut okadobrze jest pobawiæ sie w³óknem szklanym najpierw
te¿ bede probowa³
![]()
BTW drugi filmik to ten sam co pierwszy
---------- Post dodany o 20:55 ---------- Poprzedni post dodany o 20:51 ----------
Imiê: | Przemo |
Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
Posty: | 5,698 |
Auto: | EE9, RD8, GG8 |
Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
Moc: | 150+, 135 |
Panowie przerobie troche tamat (jezeli zewus nie masz nic przeciwko) i tutaj bêdziemy sobie wklejaæ filmy i wymieniaæ sie do¶wiacznieniem.
Poprawi³emZamieszczone przez zabas ➦
![]()
Imiê: | Przemo |
Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
Posty: | 5,698 |
Auto: | EE9, RD8, GG8 |
Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
Moc: | 150+, 135 |
---------- Post dodany o 22:53 ---------- Poprzedni post dodany o 22:20 ----------
Carbon czyli w³ókno wêglowe – poznaj 9 tajemnic tego materia³u
Carbon inaczej w³ókno wêglowe to materia³ wyj±tkowy pod ka¿dym wzglêdem: niezwykle wytrzyma³y, lekki, o unikalnym presti¿owym wygl±dzie. Materia³ ten jest wci±¿ obwiany pewn± doz± tajemnicy – jeszcze 40 lat temu dostêp do niego mia³y jedynie o¶rodki wojskowe i NASA.
Jakie kryje w sobie tajemnice? Jakie ma w³a¶ciwo¶ci? Dlaczego jest tak wysoko ceniony przez projektantów supersportowych samochodów?
HISTORIA W£ÓKNA WÊGLOWEGO
Pocz±tki w³ókna wêglowego siêgaj± roku 1963. W tamtym okresie by³a to niezwykle droga technologia, zarezerwowana jedynie dla lotnictwa wojskowego i programów lotów kosmicznych. Lekkie elementy z w³ókna wêglowego zastêpowa³y ciê¿kie metalowe elementy, co pozwala³o uzyskiwaæ lepsze przy¶pieszenie oraz wiêksz± prêdko¶æ projektowanych samolotów.
Pod koniec lat 70-tych Carbon zacz±³ byæ testowany przez zespo³y Formu³y 1. Materia³ ten, jako pierwszy wykorzysta³ McLaren, buduj±c w 1981 roku MP4/1 - pionierski bolid F1 wykonany z Carbonu (o ca³kowitej wadze 585 kg). Obecnie ka¿de nadwozie bolidów F1 wykonane jest z w³ókna wêglowego.
McLaren by³ równie¿ pionierem je¿eli chodzi o auta drogowe. Model F1 w 1994 roku by³ pierwszym „cywilnym” autem zbudowanym z w³ókna wêglowego (sama karoseria wa¿y³a oko³o 100 kg!). Auto to dzier¿y³o miano najszybszego ulicznego samochodu a¿ do 2005. Wtedy to rekord McLarena F1 (388,5 km/h) zosta³ pobity przez inne auto wykonane z w³ókna wêglowego – Koenigsegg CCR, które zosta³o rozpêdzone do prêdko¶ci 395 km/h.
Stopniowo Carbon stawa³ siê dostêpny cenowo dla firm zajmuj±cych siê produkcj± kompoyztów. Z entuzjazmem wprowadzano w³ókno wêglowe przy produkcji: poszyæ samochodów sportowych i motocykli, ram rowerowych, nart, rakiet tenisowych, wêdek, masztów itp.
JAK ZBUDOWANE JEST W£ÓKNO WÊGLOWE?
W³ókno wêglowe wystêpuje najczê¶ciej w postaci tkanin uplecionych z pojedynczych w³ókien. Ka¿de w³ókno w tkaninie, sk³ada siê z 3 tysiêcy (tkaniny 3k) do 12 tysiêcy (tkaniny 12 k) nitek. Pojedyncza nitka w³ókna wêglowego ma grubo¶ci 1/10 w³osa (0.005-0.010 mm) co przedstawia poni¿szy rysunek. Jej budulcem s± setki tysiêcy atomów wêgla.
Porównanie grubo¶ci w³osa do grubo¶ci pojedynczej nitki w³ókna wêglowego (carbonu).
Aby zrozumieæ z jak wielu jednorodnych nitek sk³adaj± siê w³ókna wêglowe, obejrzyj film prezentuj±cy zbli¿enie widoku ramy rowerowej a¿ do przybli¿enia ukazuj±cego atomy z których zbudowane jest w³ókno wêglowe.
POZNAJ 9 TAJEMNIC W£ÓKNA WÊGLOWEGO:
1. Carbon jest materia³em nawet 5 krotnie wytrzymalszym ni¿ stal (przy tej samej wadze elementu).
2. Ceny w³ókna wêglowego wykorzystywanego w F1 i supersportowych samochodach (tzw. „pre-pregi”) dochodz± nawet do 1000 z³ za m2.
3. W³ókno wêglowe doskonale przewodzi pr±d.
Dolot powietrza Dexcraft wykonany z carbonu (w³ókna wêglowego)
4. Prawdziwy Carbon jest koloru czarnego i ma lekko mieni±cy siê wygl±d który jest „nie do podrobienia”. Kompozyt innego koloru ni¿ czarny (np. zielony lub czerwony), prawdopodobnie jest imitacj± carbonu.
5. W³ókno wêglowe jest materia³em niezwykle sztywnym o module Younga na poziomie 240 Gpa. Im wiêksza warto¶æ modu³u Younga tym sztywniejszy materia³. W³ókno wêglowe „wysokiego modu³u” (o podwy¿szonej wytrzyma³o¶ci) posiada warto¶æ modu³u Younga na poziomie 500-1 000 GPa. Dla porównania, warto¶æ modu³u Younga dla stali wynosi oko³o 200 GPa.
6. Carbon ma nisk± rozszerzalno¶æ ciepln± – bêdzie rozszerzaæ siê lub kurczyæ w warunkach wysokiej lub niskiej temperatury w znacznie mniejszym stopniu ni¿ materia³y, takie jak stal i aluminium.
7. Carbon ma wyj±tkow± wytrzyma³o¶æ na zmêczenie materia³u – elementy wykonane z w³ókna wêglowego, pod naciskiem ci±g³ej eksploatacji s± wytrzyma³e.
8. Carbon tak jak inne tkaniny kompozytowe, jest materia³em który umo¿liwia dowolne ustalanie wytrzyma³o¶ci elementu w ka¿dym z jego obszarów – w dowolnych kierunkach. Dla przyk³adu rama roweru wykonana z w³ókna wêglowego bêdzie mia³a du¿o warstw tkaniny w obszarach najwiêkszego obci±¿enia, natomiast minimaln± ilo¶æ warstw tkaniny w obszarach które nie przenosz± obci±¿eñ. Pozwoli to zoptymalizowaæ i tym samym obni¿yæ wagê elementu do minimum.
9. W³ókno wêglowe posiada równie¿ s³absze strony – jak± jest przeciêtna odporno¶æ na uderzenie. W przypadku elementów nara¿onych na uderzenie (np. p³yty pod silnikiem aut WRC), stosuje siê w³ókna aramidowe (inaczej kevlarowe).
¬ród³o:http://www.dexcraft.pl/blog/technolo...ego-materialu/
z chêci± sam siê dowiem czego¶ nowego. Mo¿e siê skusze na zabawê laminatem a potem mo¿e i carbon.Zamieszczone przez ODi ➦
Imiê: | Przemo |
Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
Posty: | 5,698 |
Auto: | EE9, RD8, GG8 |
Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
Moc: | 150+, 135 |
Ja czekam na paczke i zaczynam zabawe z laminatem nic jeszcze nie zaczo³em a juz g³owa pe³na pomys³ówA co do zabawy carbonem to cena samego materia³u zabija
![]()
Te¿ mam mnóstwo pomys³ów zwi±zanych z laminatami![]()