0
| Imiê: | Przemo |
| Sk±d: | Sosnowiec (Zag³êbie) |
| Posty: | 5,699 |
| Auto: | EE9, RD8, GG8 |
| Silnik: | B16a1, B16a, k20a4, l13 |
| Moc: | 150+, 135 |
Co to jest geometria kó³ i jak siê j± ustawia?
Pewnie wszyscy z Was s³yszeli kiedy¶ pojêcie geometria kó³, jednak niewielu kierowców zdaje sobie sprawê, co to tak naprawdê ono oznacza. Punktem wyj¶cia do zrozumienia tego terminu jest u¶wiadomienie sobie, jak ustawione s± ko³a w samochodzie. Podstawowymi parametrami ustawienia kó³ w aucie s±: zbie¿no¶æ kó³, k±t ich pochylenia, k±t pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a tak¿e k±t wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy.
Na pocz±tek wyt³umaczymy pojêcie zbie¿no¶ci. Najpro¶ciej mówi±c, jest to warto¶æ okre¶laj±ca po³o¿enie kó³ przednich lub tylnych wzglêdem siebie. Je¿eli ko³a skierowane s± do wewn±trz, wówczas mówimy, ¿e warto¶ci zbie¿no¶ci s± dodatnie. Je¶li natomiast ko³a skierowane s± na zewn±trz, wówczas warto¶ci te s± ujemne.
Kolejnym sk³adowym elementem geometrii jest k±t pochylenia (lub nachylenia) kó³. Co to takiego? Patrz±c na pojazd z przodu lub z ty³u, jest to k±t zawarty miêdzy pionem a p³aszczyzn± ko³a. Je¿eli ko³o pochylone jest na zewn±trz, wtedy mówimy o dodatnim k±cie pochylenia. Z kolei gdy ko³o pochylone jest do wewn±trz, wówczas mamy do czynienia z k±tem ujemnym. Tylne ko³a napêdzaj±ce o¶ sztywn± maj± najczê¶ciej k±t pochylenia równy 0 stopni, natomiast ko³a prowadzone na wahaczach maja niewielkie po³o¿enie ujemne.
Przy ustawianiu geometrii kó³ musimy równie¿ zwróciæ uwagê na k±t pochylenia sworznia zwrotnicy. Patrz±c na pojazd z przodu lub z ty³u, jest to k±t zawarty pomiêdzy sworzniem zwrotnicy a prost± pionow± ko³a. W przypadku nowszych konstrukcji pojazdów mamy do czynienia ze sworzniami kulistymi zastêpuj±cymi sworznie zwrotnicy. Wówczas tworzona jest dla takiego pomiaru linia przebiegaj±ca przez o¶ obrotu tych sworzni podczas skrêtu.
Odleg³o¶æ punktów utworzonych przej¶ciem przez p³aszczyznê jezdni osi: pochylenia ko³a i sworznia zwrotnicy nazywa siê promieniem zataczania. Je¿eli punkt przeciêcia tych osi le¿y poni¿ej p³aszczyzny jezdni, to promieñ zataczania okre¶la siê jako dodatni, a je¿eli powy¿ej – jako ujemny.
Na koniec warto wyja¶niæ, co to jest k±t wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Patrz±c na auto z boku, jest to k±t zawarty pomiêdzy osi± sworznia zwrotnicy a prost± pionow± ko³a, co widaæ na umieszczonym wy¿ej schemacie. Je¶li punkt przeciêcia osi sworznia zwrotnicy z pod³o¿em wyprzedza punkt styku opony z pod³o¿em, to k±t ten ma warto¶æ dodatni± i jest to tak zwane wyprzedzenie. W przypadku przeciwnym k±t jest ujemny i okre¶la siê go mianem opó¼nienia osi sworznia zwrotnicy.
Ustawienia geometrii kó³ dokonuje siê za pomoc± zmiany d³ugo¶ci dr±¿ków kierowniczych, dr±¿ków zbie¿no¶ci, a tak¿e dokrêcaj±c lub odkrêcaj±c ¶ruby mocuj±ce wahacz. Koszt takiego zabiegu w zale¿no¶ci od klasy auta wynosi od 50 do 200 z³otych. Je¶li dysponujemy nowszym samochodem o do¶æ skomplikowanym napêdzie i zawieszeniu, wówczas cena takiej us³ugi mo¿e wynie¶æ nawet kilka tysiêcy z³otych.
Co musi zrobiæ mechanik przed sprawdzeniem geometrii kó³?
Zanim fachowiec zabierze siê do sprawdzenia geometrii kó³, na pocz±tku powinie zbadaæ 3 elementy, które bezpo¶rednio wp³ywaj± na jej ustawienie. Na pocz±tku zaleca siê zajrzeæ do silentbloków wahacza. S± to elementy podatne, ³±cz±ce wahacz z nadwoziem. Te metalowo-gumowe czê¶ci zu¿ywaj± siê niestety w wiêkszo¶ci aut z wzglêdu na s³abe drogi. Przybli¿ony koszt wymiany tych elementów to oko³o 200 z³.
Nastêpnymi elementami wymagaj±cymi kontroli s± sworznie wahaczy ³±cz±ce wahacze ze zwrotnicami. Je¿eli s± zu¿yte, wówczas podczas pokonywania nierówno¶ci z zawieszenia daj± siê s³yszeæ stuki. Za wymianê jednego z nich zap³acimy oko³o 70 z³. Kolejnymi czê¶ciami, które powinny byæ sprawdzone, s± dr±¿ek kierowniczy i jego koñcówka. Oznak± zu¿ycia tych elementów jest pojawiaj±cy siê w nich luz. Za ich wymianê mechanik mo¿e za¿±daæ od 70 do 300 z³.
Symptomy niew³a¶ciwie ustawionej geometrii
Jednym z najczê¶ciej spotykanych objawów z³ej geometrii jest ¶ci±ganie auta. Je¿eli zauwa¿my, ¿e gdy na równej drodze pu¶cimy ko³o kierownicy, auto zaczyna skrêcaæ, wówczas mo¿emy przypuszczaæ, ¿e winê za taki stan rzeczy ponosi g³ównie z³e ustawienie k±tów pochylenia kó³.
Kolejnym objawem niew³a¶ciwego ustawienia geometrii jest opó¼niona reakcja samochodu na ruchy kierownic±. Je¶li podczas pokonywania zakrêtów s³yszymy popiskiwanie opon, w takiej sytuacji równie¿ powinni¶my udaæ siê do serwisu. Gdy przy wyprostowanych ko³ach podczas najechania na krawê¿nik lub dziurê zauwa¿my gwa³town± zmianê po³o¿enia kierownicy, wtedy równie¿ zalecane jest sprawdzenie geometrii kó³.
Czym skutkuje bagatelizowanie tego problemu?
¯adnej usterki w naszym aucie nie mo¿emy lekcewa¿yæ, a tym bardziej ¼le ustawionej geometrii. Dlatego kontrolê ustawienia kó³ zaleca siê przeprowadzaæ co rok. Skutkiem zaniedbania takiego profilaktycznego zabiegu mo¿e byæ niespodziewane zachowanie siê samochodu na drodze np. wpadniêcie w po¶lizg lub nag³e opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.
¬ród³o:http://autokult.pl/2010/11/07/geomet...wlasciwie-jest